השתלת מניסקוס מלאכותי

השתלת מניסקוס מלאכותי

מהי השתלת מניסקוס מלאכותי? באיזה מצבים היא נדרשת ומה חשוב לדעת על תהליך ההחלה מההליך הניתוח? כל מה שצריך וחשוב לדעת על השתלת מניסקוס מלאכותי בעמוד שלפניכם. 

המניסקוס המצוי בכל אחת מהברכיים הוא למעשה מבנה סחוסי המשמש כ-בולם זעזועים שתפקידו להגן על סחוסי הברך ולפזר את עומסי הגוף על הברך ובכך למנוע מצבי שחיקה של הסחוס.

פגיעות במניסקוס עלולות להתרחש כתוצאה מטראומה (פגיעה או חבלה בברכיים) או כתוצאה מתהליך שחיקה ניווני בברך המערב גם את המניסקוס. בשני המקרים, השאיפה הרפואית היא לשמר ככל הניתן את המניסקוס הקיים ולנסות לתקנו באמצעות תפרים מיוחדים.

תיקון / תפירת המניסקוס אינו אפשרי בכל גיל, ולרוב יתבצע באוכלוסייה צעירה יותר, בה אספקת הדם למניסקוס טובה יותר ולכן סיכויי ההחלמה של המניסקוס בעקבות תפירה, טובים יותר.

בגילאים מבוגרים יותר (כבר מעל גיל 35-40, כמובן גם בתלות בקרע ואיכות המניסקוס המוערכת לעתים רק בניתוח עצמו), תתבצע כריתה של המניסקוס, כאשר בקרעים נרחבים או מורכבים, הכריתה עלולה להיות גם כריתה נרחבת (כריתה תת-מלאה או אף כריתה מלאה של המניסקוס).

לאחר כריתה נרחבת או מלאה של המניסקוס יכולה להתפתח שחיקה משמעותית של הסחוס המפרקי ואין כיום פתרונות אופטימליים המאפשרים שחזור של הסחוס המפרקי במקרים אלה. בשל כך, כאשר מופיעים תסמינים של כאב והגבלה תפקודית לאחר כריתת מניסקוס ואף סימני פגיעה התחלתית בסחוס המפרקי, ניתן לשקול ניתוח השתלת מניסקוס מלאכותי על מנת למנוע את המשך השחיקה הסחוסית והידרדרות מצב הברך.

מהו שתל מניסקוס מלאכותי?

שתל מניסקוס מלאכותי הוא למעשה שתל מניסקוס שעשוי משילוב פוליקרבונאט-אוריתן יחד עם פוליאוריתן בצפיפות גבוהה – תוצאה של תהליך פיתוח יסודי שארך שנים והוביל לקבלת שתל עמיד ביותר.

כל שתל מניסקוס מלאכותי מותאם למטופל לאחר מדידות יסודיות באופן המדויק והאופטימלי ביותר לברכו של אותו המטופל הזקוק להשתלה. בשל מבנהו המיוחד, שתל המיניסקוס המלאכותי מחכה למעשה את תפקודו של המיניסקוס המקורי, משמש כבולם זעזועים לסחוסי הברך ומסייע בפיזור העומסים בברך בצורה טובה יותר, על מנת לשפר את תפקודה ולהאריך את חיי הברך.

ניתוחי השתלת מניסקוס מלאכותי – למי הם מיועדים? 

כאמור, במצבי חסר משמעותי או מלא של המניסקוס בעקבות הטרייה או כריתה חלקית/נרחבת בארתרוסקופיה על רקע קרע מיניסקוס, בשל היעדר ההגנה של אותו "בולם זעזועים".

אחת ההשלכות הינה עליית עומסים משמעותית במדור המעורב בברך ובהמשך תתכן שחיקה מוקדמת של הסחוס, עם הופעת תסמינים כמו נפיחות, כאבים, צליעה והגבלה תפקודית משמעותית. תסמינים אלה יכולים להופיע החל ממספר שבועות  או חודשים לאחר הכריתה ועד למספר שנים לאחר הכריתה. 

השתלת מניסקוס מלאכותי מיועדת, אם כך, למטופלים שעברו בעבר כריתה מלאה או כריתה חלקית של המניסקוס וממשיכים לסבול מתסמיני כאב והגבלה תפקודית, כל עוד הפגיעה הסחוסית (במידה וקיימת), אינה מתקדמת מדי. 

קבוצה נוספת של מטופלים המתאימה להשתלת מניסקוס מלאכותי, הינה קבוצה שלא בהכרח עברה ניתוח ארתרוסקופיה קודם של הברך, אך כן סובלת ממניסקוס שאינו תפקודי, או מאי-ספיקה של המניסקוס.

מדובר במצבים בהם קיים למשל קרע ישן שלא נותח, אך בשל הקרע המניסקוס אינו מתפקד כרואי ואינו מגן על סחוסי הברך והתהליך הוביל לתוצאה דומה לזו של חסר מניסקוס – לעליה בעומסי המדור ולתהליך שחיקת סחוסים במדור.

מצב נוסף או קרע מניסקוס ניווני (לעתים מערב שת שורש המניסקוס) שהוא אולי חדש יחסית, אך מוביל לכך המניסקוס אינו תפקודי ולהידרדרות אותו מדור בברך.

בניגוד להשתלת מניסקוס ע"י שתל מתורם (בנק רקמות), בה יש צורך בתהליך ביולוגי של הטמעת השתל ע"י גוף המטופל – תהליך המתאים יותר בגילאים צעירים יותר, בהן יכולות הריפוי וההחלמה הביולוגיים של המטופל איכותיות יותר (עד גיל 45-50) – השתל המלאכותי מתאים גם לגילאים מבוגרים יותר, שכן אינו דורש תהליך ביולוגי של הטמעתו וקליטתו.

השתלת מניסקוס מלאכותי – כיצד? 

ניתוח להשתלת מניסקוס מלאכותי מיושם בגישה משולבת המערבת שיטה ניתוחית זעיר פולשנית (ארתרוסקופיה) בה נעשה שימוש במצלמה זעירה המוחדרת למפרק הברך דרך חתכים זעירים, יחד עם שיטה מיני-פתוחה על מנת להחדיר את השתל לברך בשלבים האחרונים של הניתוח.

הפעולה הניתוחית כוללת הכנה מוקדמת של האזור המיועד להשתלה, כולל הסרת שאריות מניסקוס מאותו צד בברך ולאחר מכן החדרה של שתל דמה מלאכותי למקום המיועד להערכת התאמתו (ובמידת הצורך, החלפתו במידה אחרת) ולבסוף החדרת השתל המלאכותי הסופי.

בניגוד לשתל מניסקוס מתורם, שתל המניסקוס המלאכותי אינו מקובע לעצם ולמעשה “צף” במדור הפנימי בברך בזכות צורתו הייחודית המתאימה לצד זה של הברך באופן אופטימלי וייחודי. 

חשוב לדעת: תהליך השיקום לאחר השתלת מיניסקוס מלאכותי שונה מתהליך השיקום לאחר השתלת מיניסקוס מתורם, שהיא ממושכת ומורכבת יותר.

לאחר השתלת מיניסקוס מלאכותי, המנותח לרוב נזקק לקביים רק לימים בודדים עד שבועיים ונדרש לתקופת החלמה ראשונית בת 6-8 שבועות במהלכה יחל טיפולי פיזיותרפיה להשגת טווחי תנועה בברך לאחר הניתוח וחיזוק הדרגתית של שרירי הברך.

ד"ר ליאור לבר – אורטופד פרטי מומחה בניתוחי השתלת מניסקוס מלאכותי 

ניתוחי השתלת מיניסקוס עדיין אינם מכוסים ע"י קופות החולים השונות. ד"ר ליאור לבר הוא אורטופד פרטי מומלץ המתמחה בטיפול בקרעי מיניסקוס ובהשתלות מניסקוס, כולל השתלת מניסקוס מלאכותי.

את הניסיון הרפואי –מעשי בתחום ניתוחי הארתרוסקופיה רכש ד"ר ליאור לבר במסגרת עבודתו במשך מס’ שנים במרכז בעל הנפחים הגדולים בעולם כיום לניתוחי השתלות מניסקוס. 

מאמרים נוספים
קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)
uncategorized

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה
פציעות אורטופדיות

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה

ספורט מועיל וחשוב לבריאותנו, אולם פעילות מאומצת ללא בקרה או ספורט מקצועי, עשויים לייצר עומס חריג על מערכת השלד והשרירים ולהוביל לפציעות ספורט. ספורטאים חובבים