3 פציעות ספורט בהן מומלץ לגשת אל אורטופד רפואת ספורט / אורטופד ספורט מנתח

3 פציעות ספורט בהן מומלץ לגשת אל אורטופד רפואת ספורט / אורטופד ספורט מנתח

מהן פציעות ספורט ומתי מומלץ לגשת לאורטופד רפואת ספורט / רופא פציעות ספורט
על מנת לטפל בסוגי הפציעות השונות? על כך ועוד בעמוד שלפניכם. 

פציעות ספורט, הן הגדרה כוללת למגוון רחב של סוגי פציעות העלולות להתרחש במהלך קיומה של פעילות ספורטיבית מאמצת או מתונה, כאשר את סוגי הפציעות נהוג לסווג לשני סוגי פציעה עיקריים לפי מנגנון הפציעה.

סוג אחד כולל בתוכו את כל סוגי פציעות הספורט הטראומתיות (כתוצאה מטראומה/חבלה בזמן ספורט) והשני כולל בתוכו את כל סוגי פציעות הספורט המתרחשות על רקע שימוש יתר או עומס יתר. 

בשני סוגי פציעות ספורט עיקריים אלה, קיימת חשיבות רבה להיוועצות רפואית עם אורטופד ספורט מומלץ המתמחה בפציעות ספורט, שיכול לא רק לאבחן בצורה מדוייקת, אלא גם לבחון את כל ההיבטים הנלווים להליך הטיפולי וההליך השיקומי מפציעות ספורט.

התאמת סוג הטיפול, חשוב שתעשה על ידי אורטופד ספורט בעל התמחות בכל סוגי הטיפולים החדשניים ביותר בתחום. 

3 פציעות ספורט שרצוי להתייעץ לגביהן עם רופא פציעות ספורט

רצוי להתייעץ עם אורטופד ספורט מומלץ לגבי כל פציעת ספורט, אך נתמקד ב-3 פציעות שרצוי לא להתפשר לגביהן ולהתייעץ עם רופא פציעות ספורט:

קרע ברצועה צולבת – הרצועה הצולבת הקדמית הינה הרצועה המרכזית מבחינת יציבות הברך. היא נפגעת כמעט תמיד כתוצאה מאירוע חבלתי (לרוב בספורט, אך גם בסיבת העבודה, טיולים ואף בסביבה הביתית), לרוב חבלה סיבובית לברך או חבלת יישור יתר.

לא כל קרע רצועה צולבת קדמית מחייב ניתוח ולכן חשוב להתייעץ עם אורתופד ספורט מנתח מנוסה על מנת לדון באספקטים השונים של אפשרויות הטיפול, הניתוחיות והלא ניתוחיות, המשמעויות של כל אפשרות, ולהתאים את האפשרות הטובה ביותר לכל מטופל.

פעמים רבות ישנן גם פגיעות נלוות בברך יחד עם קרע רצועה צולבת קדמית וגם עליהן יש לתת את הדעת.

קרע במניסקוס – קרע מניסקוס הינה פציעה שאבחון מהיר שלה חשוב ומשמעותי וההחלטה על הטיפול תלויה במרכיבים רבים.

גם כאן, לא כל קרע מניסקוס מצריך טיפול ניתוחי וניתן לטיל בקרעי מניסקוס רבים באופן שמרני. עם זאת, חשוב להכיר ולזהות את אותם קרעי מניסקוס בעייתיים ומורכבים הדורשים התערבות ניתוחית מהירה. כמו כן, במקרים בהם הטיפול השמרני אינו מסייע.

לשיפור התסמינים ולהחלמה ובהתאם למיקום הקרע או לחילופין, במקרים בהם קיימים תסמינים מכניים (נעילות של הברך, תחושה ש"משהו תקוע בברך", קליקים כואבים), נדרש טיפולי ניתוחי המיושם בשיטה זעיר פולשנית באמצעות ניתוח ארתרוסקופיה של הברך.

חשוב אם כן להתייעץ עם רופא פציעות ספורט המנוסה בטיפול בקרעי מניסקוס, על מנת להתאים את הטיפול האופטימלי לאותו מטופל ולסוג הקרע הקיים וכדי לא לפספס פציעות מורכבות יותר. 

פריקות פיקה חוזרות/חוסר יציבות פיקה – הטיפול בפריקות פיקה חוזרות או חוסר יציבות פיקה מתחיל באבחון יסודי של הבעיה וזיהוי נכון ומדויק של הגורמים לחוסר היציבות.

אבחון נכון של גורמים אלה, יאפשר התאמה אינדיווידואלית ופרטנית של הטיפול באופן אישי למטופל, כאשר במידה ויוחלט על טיפול ניתוחי, הוא יתוכנן על מנת לתת מענה לאותם גורמים התורמים לבעיה.

לכן חשוב להתייעץ עם אורתופד ספורט מומלץ המנוסה בטיפול בפריקות פיקה חוזרות ואי-יציבות פיקה, לאבחון נכון והתאמת הטיפול.

  רופא פציעות ספורט

היוועצות עם רופא פציעות ספורט – מתי היא הכרחית?

טיפול בפציעות ספורט (ברך, ירך, כתף, קרסול), מחולק לשני מסלולים טיפוליים עיקריים:

  • הטיפול השמרני: מבוסס ברובו על מנוחה, נטילת משככי כאבים לפי הצורך ובניית תכנית טיפול ושיקום פיזיותרפי.

  • הטיפול הניתוחי: משלב בתוכו מגוון רחב של הליכים כירורגיים לטיפול בפציעות ספורט שונות.

בשנים האחרונות, תחום האורטופדיה ורפואת הספורט החל לשלב בתוכו מגוון רחב של טיפולים חדשניים, המוסיפים לאפשרויות הטיפול השמרני ולעיתים חוסכים את ההליך הניתוחי ומסייעים לתהליך הריפוי הטבעי של הגוף.

טיפולים אלו כוללים בין היתר את הטיפולים האורתוביולוגיים המבוססים על זריקות פלסמה עשירת טסיות (זריקות PRP), זריקות PRGF, הזרקת תאי גזע ממקור מח עצם ו/או תאי גזע מרקמת שומן וזאת לצד ניתוחים זעיר פולשניים המיושמים באמצעים טכנולוגיים מתקדמים המאפשרים רמת דיוק ניתוחית שלא הייתה בעבר, נזק מופחת לרקמות השונות ושיקום מהיר יותר.

כפי שציינו לעיל, התאמת סוג הטיפול לסוגי פציעות הספורט, חייבת להיעשות בהתאם לאבחון על ידי אורטופד פרטי מומלץ, המסוגל לבחון את כל ההיבטים הנלווים להליך הטיפולי וההליך השיקומי שלצידו, וזאת בהתאם לגילו של המטופל, חומרת הפציעה עימה הוא מתמודד, תדירות התסמינים הנלווים לפציעה והיבטים נוספים.

בהתאם לתהליך האבחון, מוצעים למטופל מספר דרכי טיפול שונות המשלבות לעיתים בין מספר סוגי טיפולים, כאשר התאמת סוגי הטיפולים לוקחת בחשבון גם את תקופת השיקום הנדרשת וליווי ההליך השיקומי.

למידע נוסף על פציעות ספורט המחייבות אתכם לקבלת ייעוץ מקצועי אצל אורטופד רפואת ספורט לחצו כאן!

מאמרים נוספים
קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)
uncategorized

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה
פציעות אורטופדיות

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה

ספורט מועיל וחשוב לבריאותנו, אולם פעילות מאומצת ללא בקרה או ספורט מקצועי, עשויים לייצר עומס חריג על מערכת השלד והשרירים ולהוביל לפציעות ספורט. ספורטאים חובבים