כל מה שצריך לדעת על השתלת מניסקוס

כל מה שצריך לדעת על השתלת מניסקוס

מהו המניסקוס? מתי יש צורך בניתוח השתלת מניסקוס? מה חשוב לדעת על הניתוח ומהו משך ההחלמה הנדרש? כל מה שצריך וחשוב לדעת על השתלת מניסקוס בעמוד שלפניכם. 

המניסקוס הוא למעשה מבנה סחוסי המצוי בכל אחת מהברכיים ותפקידו להוות "בולם הזעזועים" של הברך ולהגן על הסחוסים הקשים בברך – הסחוסים המפרקיים. בכל אחת מהברכיים מצויים שני מניסקוסים, האחד פנימי (מדיאלי) והשני חיצוני (לטרלי) ולשניהם יחד תפקיד מרכזי בשמירה על סחוסי הברך.

פגיעה במניסקוס נפוצה לא רק בספורטאים או אנשים העובדים בעבודה פיזית מאומצת, אלא גם באנשים פחות פעילים, וכמו כן, יכולה להתרחש בקרב בני ובנות הגיל השלישי כחלק מתהליך השחיקה הטבעי של הברך. 

אם כך, מהי השתלת מניסקוס?

השתלת מיניסקוס היא למעשה שיטה טיפולית מתקדמת מסוגה לטיפול במצבי חסר של המניסקוס, במסגרתה מושתל שתל מניסקוס מתורם או שתל מלאכותי. בניתוח השתלת מיניסקוס באמצעות שתל מתורם, שתלי המניסקוס מסופקים ע"י בנקי רקמות העוסקים ומתמחים בכל ההליכים הנדרשים לצרכי אחסון רקמות שתלים.

השתלת המניסקוס מתורם מבוססת על הכנת השתלים באופן כזה המונע מעבר של מחלות שונות וזיהומים ובכך ניתן להבטיח את קליטת השתל בגופו של המטופל.

ניתן כיום לבצע השתלת מיניסקוס גם ע"י שתל מלאכותי חדשני, (פתרון המתאים רק למדור הפנימי (המדיאלי) בברך. ההחלטה על סוג השתל מתבצעת בהתאם לשכלול מס' גורמים, כמו מצב הברך, רמת הפעילות של המטופל, ציפיות המטופל וצרכי המטופל.

השתלת מניסקוס – למי מיועד התהליך? 

ניתוח להשתלת מניסקוס ע"י שתל מתורם מיועד לאנשים אשר עברו תהליך של כריתת מניסקוס מלאה או תת-מלאה או הסובלים מפגיעה מורכבת במניסקוס וכתוצאה מכך ממניסקוס שאינו תפקודי (למשל קרע מיניסקוס מורכב, או קרע ניווני של שורש המניסקוס האחורי).

ברוב המקרים, האנשים הפונים לניתוח השתלת מניסקוס עושים זאת על רקע תסמינים של כאב ו/או הגבלה תפקודית, עם או בלי התחלה של פגיעה בסחוס המפרקי. ברוב המקרים, מומלץ לבצע את ההליך הניתוחי בשלבים המקדימים של שחיקת הסחוס וזאת לנוכח העבודה שההליך הניתוחי מספק תוצאות פחות אופטימליות ולטווח פחות ממושך כאשר הסחוס נמצא בשלבי שחיקה מתקדמים. 

אילו סוגים של השתלת מניסקוס קיימים?

קיימים כיום 2 סוגים עיקריים של השתלת מיניסקוס:

  • השתלת מניסקוס ע"י שתל מתורם – Meniscal Allograft Transplat (MAT) – השתלת מניסקוס מבנק רקמות לאחר שנמצאה התאמה מבחינת הצד (פנימי או חיצוני) והגודל. לרוב מתאימה עד סביב גיל 50-55 לכל היותר, בהתאם למצב הסחוסים בברך.
  • השתלת מניסקוס מלאכותי – שתל המיועד להחליף את המניסקוס הפנימי (המדיאלי) ונותן פתרון גם בגילאים מבוגרים יותר (אף עד סביב גיל 70 בהתאם למצב הסחוסים בברך) עם תהליך שיקום קצר יחסית. שתל ה- NUsurface הוא למעשה פיתוח ישראלי חדשני ופורץ דרך, והיחיד מסוגו בעולם.

כיצד מתבצע ניתוח השתלת מיניסקוס?

ניתוח השתלת מיניסקוס מבוצע באמצעות ניתוח זעיר פולשני בטכניקה ארתרוסקופית, וזאת תוך שימוש במצלמה זעירה המוחדרת לברך המנותחת. ההליך הניתוחי עצמו נעשה במספר שלבים הכוללים בין היתר את: שלב הכנת אזור ההשתלה המיועד, שלב החדרת השתל ושלב קיבוע השתל למקמו במידה ומדובר בשתל מתורם. עם סיום ההליך הניתוחי מתחיל התהליך הביולוגי של הגוף בכל הנוגע להטמעת שתל המניסקוס.

תהליך זה נמשך מספר חודשים במהלכם רקמה ביולוגית עצמונית משתלבת בשתל ומכסה אותו עד לכדי יצירת מניסקוס תקין בעל יכולות תפקוד כמניסקוס טבעי. השתל המלאכותי אינו דורש שלב הטמעה ביולוגי, אך דורש שלב הסתגלות שעלול להמשך כ-3-6 חודשים.

השתלת מניסקוס – התהליך השיקומי 

התהליך השיקומי משתנה בהתאם לסוג השתל. בהשתלת מיניסקוס ע"י שתל מתורם, על מנת להבטיח את קליטתו של השתל ועל מנת לגרום לתהליך הביולוגי של הגוף להתרחש מעצמו, נדרשת תקופת שיקום בת מספר חודשים. בשלב הראשון של השיקום, המטופל נדרש להתנייד בסיוע קביים, כאשר הדריכה על הרגל מוגבלת במהלך ששת השבועות הראשונים מיום הניתוח.

לאחר תקופה זו, המטופל נדרש לטיפולי פיזיותרפיה בהתאם לפרוטוקול השיקומי שנקבע לו על ידי הרופא המנתח. תהליך השיקום לאחר השתלת מיניסקוס מלאכותי הוא מהיר יותר. תקופת ההחלמה אורכת כ-6 שבועות, אך לעתים נדרשת תקופת הסתגלות לשתל החדש שיכולה להמשך מס' חודשים.

ד"ר ליאור לבר, אורטופד מומחה הוא אחד מהמומחים המובילים בישראל בכל הנוגע להשתלות מניסקוס ולרשותו ניסיון מעשי של למעלה מ-3 שנים במרכז המוביל בעולם להשתלות מיניסקוס. למידע נוסף על השתלות מניסקוס לחצו כאן

מאמרים נוספים
קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)
uncategorized

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה
פציעות אורטופדיות

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה

ספורט מועיל וחשוב לבריאותנו, אולם פעילות מאומצת ללא בקרה או ספורט מקצועי, עשויים לייצר עומס חריג על מערכת השלד והשרירים ולהוביל לפציעות ספורט. ספורטאים חובבים