אורתופדיית ספורט ורפואת ספורט אורתופדית

על אורתופדיית ספורט ורפואת ספורט אורתופדית

מה זה בכלל אורתופד ספורט או אורתופד ספורט מנתח?

אורתופדיית ספורט היא תת – התמחות ולמעשה תחום שלם בתוך תחום האורתופדיה / כירורגיה אורתופדית וכן רפואת הספורט בכלל.

אורתופדים בתחום הספורט מתחמים בטיפול בפציעות מכל ענפי הספורט השונים.

פציעות ספורט

פציעות ספורט הן פציעות שנגרמות בעקבות פעילות ספורטיבית. הן יכולות להיגרם הן בפעילות עצימה וייחודית, והן בפעילות שגרתית ורגילה לחלוטין.

פציעות ספורט יכולות להיגרם הן לספורטאים מקצועיים והן לספורטאים חובבים בעקבות ידע חלקי או לקוי אודות הדרך הנכונה לבצע תרגיל מסוים בתוכנית האימונים או הדרך לנהל או לשלוט בעומסי האימונים.

ישנן פציעות שנגרמות בעקבות נזק מצטבר שנעשה לרקמת השריר או לעצמות בגוף האדם בעקבות מעמסה גוברת ועומס מצטבר – פציעות אלה נקראות פציעות שימוש יתר או פציעות עומס יתר.

בין אם אתם ספורטאים מקצועיים, בתחילת דרככם הספורטיבית או פשוט עוסקים בספורט בשעות הפנאי, דגש על טכניקה ותנועה נכונה כמו גם בניית תוכנית אימונים מתאימה חשובים במיוחד לשמירה על בריאותכם. 

רפואת ספורט

רפואת הספורט היא ענף בתחום הרפואה שמתמקד בטיפול בתפקודו התקין של הכושר הגופני של בני האדם, הבנה, טיפול והתאמה של המערכות השונות בגוף האדם לפעילות גופנית (מערכת הלב, הריאות, המערכת ההורמונלית, מערכת שריר-שלד, תזונה ועוד) כמו גם בסקירה ומניעה של בעיות ופציעות הקשורות לספורט ופעילות גופנית.

כיום רופאים בתחום הספורט פועלים בשלל תחומים המלווים את הספורטאי המקצועי והחובב בתהליך הפיתוח הגופני שלהם, דרך מתן ייעוץ מקצועי איכותי ומענה על שאלות שונות שמתעוררות במהלך הדרך.

רופאי הספורט מחזיקים בידע אודות טיפול בפציעות שנגרמות ממגוון רחב של ענפי הספורט השונים: החל מענפי כדור שונים (כדורגל, כדורסל, כדוריד, כדורעף, טניס וכו'), ענפי אתלטיקה שונים,  ברמות שונות– החל מספורט מקצועני, דרך ספורט תחרותי ברמות שונות ועד ספורט חובבני או פעילות ספורט בשעות הפנאי (ריצה, הליכה, רכיבה על אופניים, אימונים פטנקציונליים, טיפוס, פילאטיס, יוגה ועוד), וכן ידע על פציעות באוכלוסיות שונות, מגדרים שונים וגילאים שונים. 

אורטופד ספורט מומלץ – אורטופד פציעות ספורט

אם כן, אורתופד ספורט הוא למעשה מומחה בכירורגיה אורתופדית המתמחה בטיפול בפציעות ספורט, במניעה של פציעות ספורט וכן בשיקום של פציעות ספורט.

בעת פציעת ספורט לעתים עלול להיגרם נזק ארוך טווח, שמצריך תהליך שיקום איכותי ומדויק עם ליווי צמוד.

אורטופד פציעות ספורט מבין לעומק את תהליך ההחלמה והשיקום יודע כיצד לבצע את תהליך השיקום בצורה האיכותית ביותר, ולהבטיח שתוכלו לשוב במהרה ובצורה בטוחה לעסוק בספורט שאתם כל כך אוהבים.

אז למה דווקא אורתופד ספורט מנתח?

אורתופד ספורט מנתח נבדל מאורתופדים אחרים בהתמקצעות ברפואת הספורט ופציעות ספורט, ההבנה העמוקה באבחון הבעיות השונות, קבלת ההחלטות בנוגע לאפשרויות הטיפול, בהכרה והבנת ענפי הספורט השונים והדרישות הייחודיות לכל ענף ספורט, יכולתו לא רק לאבחן אלא להציע טיפול ניתוחי במידת הצורך וכן בנושאי שיקום וחזרה לפעילות ספורט לאחר פציעה.

הידע המקצועי בו מחזיק אורטופד ספורט מנתח מקיף מגוון תחומי ידע עיקריים, ביניהם ידע רפואי מעמיק על האנטומיה והמכניקה של הרקמות בגוף, בייחוד בהקשר של פעילות ספורט ופציעות ספורט, וכן הבנה של התהליכים הביולוגיים הבסיסיים בפציעות שונות וברקמות שונות שלכולן משמעות באבחון, התאמת הטיפול, צפי ההחלמה והחזרה לספורט.

מתוך כך נגזרות אפשרויות הטיפול, בין אם מדובר בטיפול שמרני, טיפולים ביולוגיים או טיפול ניתוחי במידת הצורך. מסיבות אלה, אורטופד ספורט מנתח רכש במשך שנים רמת ידע וניסיון ייחודית לטיפול בפציעות ספורט.

מהי ההכשרה הייחודית של אורתופד ספורט מנתח?

אורטופד ספורט מנתח עובר הכשרה יסודית ותובענית שבבסיסה התמחות בכירורגיה אורטופדית. מדובר בהתמחות ארוכה ומעמיקה בכל תחומי הכירורגיה האורתופדית שאורכת כ-6 שנים.

לאחר סיום ההתמחות וקבלת תואר מומחה בכירורגיה אורתופדית, אורטופד פציעות ספורט עובר מסלול נוסף של תת התמחות ברפואת ספורט אורתופדית עם התמקצעות בניתוחי פציעות ספורט בתחומים שונים הנעים בין פציעות ברך בלבד לפציעות ספורט וניתוחי פציעות ספורט באופן מורחב יותר (ברך, כתף, ירך, קרסול וכו').

משך ההכשרה נע בהתאם להיקפה ויכול להמשך בין שנה ל-3 שנים. 

במהלך תת ההתמחות ברפואת ספורט אורתופדית, רוכש אורטופד פציעות ספורט נסיון בעבודה עם ספורטאים בכל הרמות, עם קבוצות ספורט, פיזיותרפיסטים וצוותי שיקום ואף עם סביבתם של הספורטאים (מאמנים, צוות מקצועי, משפחה).

חלק משמעותי מההכשרה של אורטופד ספורט מומלץ כולל לא רק טכניקות ניתוחיות חדשניות לטיפול בפציעות כמו: קרע במיניסקוס בברך, קרע ברצועה הצולבת או קרע לברום, אלא הבנה של מנגנוני הפציעות השונות והכוונה שתסייע בהורדת הסיכון להישנות הפציעה ובמניעת פציעות ספורט נוספות.

כמו כן נוצר שיתוף פעולה שוטף עם המעטפת השיקומית של הספורטאי (פיזיותרפיסטים, משקמי ספורט, מאמני בניה גופנית ועוד) במטרה להחזיר את הספורטאי למגרש או לפעילות הספורט בצורה הבטוחה ביותר. 

בחלק מתכניות התת-התמחות ניתנת הכשרה גם בתחום הטיפולים הביולוגיים ברפואת ספורט, הנקראים גם טיפולים אורתו-ביולוגיים.

טיפולים אלה מבוססים על ניצול יכולת הריפוי של הספורטאי עצמו ומיצוי יכולת זו ממרכיבים בגופו של הספורטאי האחראים על תהליכי ריפוי והורדת דלקת, כמו מדמו של הספורטאי (למשל טיפול בזריקות PRP או זריקות PRGF) או תאי גזע (Stem Cell Injections) מגופו של הספורטאי (למשל זריקות תאי גזע ממקור מח עצם BMAC או זריקת תאי גזע ממקור רקמת שומן). 

טיפולים אלה מסייעים במקרים רבים לתהליך החלמה טוב ומהיר יותר בעקבות פציעה ולחזרה מהירה לספורט. 

ד"ר ליאור לבר – אורטופד פציעות ספורט מומחה

ד"ר לבר הינו מומחה בינלאומי ומחלוצי התחום בארץ, בעל שם בתחום הטיפולים האורתוביולוגיים ועומד כיום בראש הוועדה האירופית לטיפולים אורתו-ביולוגיים הנקראת The Orthobiologic Initiative מטעם ESSKA, שהוא ארגון רפואת הספורט האורתופדי האירופי.

לד"ר לבר הכשרה נרחבת ברפואת ספורט אורתופדית וטיפול בפציעות ספורט. לאחר התמחותו עבר ד"ר לבר תת-התמחות (Fellowship) של חצי שנה ברפואת ספורט בברצלונה, תחת האורתופד הראשי של קבוצת הכדורגל של ברצלונה (FC Barcelona), ד"ר רמון קוגאט וכן עם הצוות הרפואי של הקבוצה וכן קבוצת הכדורסל והכדוריד של המועדון. 

לאחר מכן סיים תת-התמחות של שנה ברפואת ספורט בארה"ב באוניברסיטת דיוק (Duke), שם עבד בין היתר כרופא קבוצה בכל מחלקות הספורט (בעיקר, כדורסל, פוטבול וכדורגל) וכן עם קבוצת ה-NHL ה-Carolina Hurricanes.

בהמשך שהה ד"ר לבר באנגליה במשך 3.5 שנים, שם התמחה במרכז הגדול בעולם כיום להשתלות מניסקוס וסחוס (UHCW בקובנטרי, תחת Tim Spalding) וכן מהמובילים בעולם בשימור מפרק ירך (בראשות Prof. Damian Griffin). בהמשך נשאר לעבוד באנגליה כרופא בכיר.

אז לאיזה אורתופד כדאי ללכת כשנפצעים?

מומלץ להיבדק ולהתייעץ עם אורטופד פציעות מנתח שעבר הכשרה יסודית ותת התמחות ברפואת ספורט אורטופדית.

יש יתרונות רבים לעובדה שלאותו אורטופד פציעות ספורט יש ניסיון רב בטיפול בספורטאים כולל כרופא של קבוצות ספורט שונות.

לא תמיד מספיק להיבדק ע"י אורטופד, גם אם הוא מומחה ברך, כתף או ירך – במידה ואינו מטפל באופן שוטף במרפאתו בספורטאים, מיומנות שהיא כאמור נפרדת.

ד"ר לבר משמש כיום כרופא הראשי ואחראי על הצוות הרפואי באקדמיה של ההתאחדות לכדורגל וכן כיועץ אורתופדי של קבוצות ספורט רבות (כדורגל, כדורסל, כדוריד).

הוא אחד ממספר מומחים בודדים המוכרים ע"י איגוד הכדוריד האירופאי וממובילי הפלטפורמה הרפואית והמדעית באיגוד הכדוריד האירופאי (ה- EHF). 

בעברו היה הרופא של מכבי ת"א בכדורגל, בני-הרצליה בכדורסל, ונבחרת ישראל בכדוריד וכדורעף.

כאמור, לד"ר לבר נסיון עשיר בחו"ל במספר קבוצות וארגונים, כולל באוניברסיטת Duke שם טיפל בקבוצות הכדורסל, הפוטבול, הכדורגל ועוד ענפים רבים בזמן שהותו שם.

בנוסף, ד"ר לבר עבד בברצלונה תחת האורתופד של קבוצת הכדורגל ברצלונה ועם הצוות הרפואי של קבוצת הכדורגל, הכדורסל והכדוריד של המועדון איתם הוא בקשר מצוין עד היום.

בזמן שהותו הממושכת באנגליה, ד"ר לבר היה חלק מצוות שנתן תמיכה לכל הקבוצות באזור קובנטרי ובירמינגהאם – אסטון וילה, ווסט ברומיץ', בירמינגהם סיטי, קובנטרי, לסטר ו-וולבס, וכן קבוצות רוגבי מהטופ האנגלי והעולמי.

כמו כן, בילה במספר השתלמויות ממושכות במועדוני כדורגל מהטופ העולמי כמו צ'לסי, פורטו וטוטנהאם, וכן בקבוצות NBA ו- NFL.

אורתופדיית ספורט ורפואת ספורט אורתופדית

אולי חשוב מכל, ד"ר לבר בעצמו ספורטאי עבר מקצועני בענף הכדוריד ושחקן נבחרת ישראל במשך מעל עשור בו שיחק ברמות הגבוהות ביותר בענף וזכה באינספור אליפויות וגביעים.

עובדה זו מוסיפה ערך ייחודי להסתכלותו על המטופלים, הבנתו את ענפי הספורט השונים, הדילמות השונות בתהליך קבלת ההחלטות, הלחצים, הדרישות הגופניות והמנטליות ועוד מרכיבים רבים וחשובים בטיפול בספורטאי, בין אם המקצועני, התחרותי או החובב. 

ד"ר לבר גם כתב שני ספרי רפואת ספורט מקיפים שהתפרסמו לאחרונה, האחד בתחום הכדורסל והשני בתחום הכדוריד:

למידע על הספר רפואת ספורט ומדעי ספורט בכדורסל לחצו כאן

אורתופדיית ספורט ורפואת ספורט אורתופדית - כדורסל

למידע על הספר רפואת ספורט בכדוריד לחצו כאן

Handball Book Cover - New

מאמרים נוספים
קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)
uncategorized

קרע רצועה צולבת אחורית (PCL)

ד"ר ליאור לבר  – Dr. Lior Laver הוא מומחה בכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט אורתופדית, אורתופד ספורט מומחה ואורתופד ברכיים מומחה, בעל ניסיון רב בניתוחים לשחזור הרצועה

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה
פציעות אורטופדיות

אורתופד ספורט באזור נתניה והסביבה

ספורט מועיל וחשוב לבריאותנו, אולם פעילות מאומצת ללא בקרה או ספורט מקצועי, עשויים לייצר עומס חריג על מערכת השלד והשרירים ולהוביל לפציעות ספורט. ספורטאים חובבים